søndag 2. januar 2011

210 trafikkdøde i 2010 og andre unødvendige dødsfall i Norge.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10028619Jammen lenge siden jeg har tenkt noe høyt og i full offentlighet. Det betyr likevel ikke at jeg ikke har tenkt siden sist.....




Forresten, godt nyttår verden!


Når ett nytt år åpenbarer seg brukes det ressurser på å lage statistikk over året som har gått. En av statistikkene jeg har hengt meg litt opp i nå er den som viser antall trafikkdrepte i 2010. 210 mennesker der gruppen 19-25 år er overrepresentert er for mange. Alt for mange!!! Vi ble i dag oppfordret til å ikke kjøre i rusa tilstand, bruke bilbeltet og senke farten. Alle tiltak er veldig fornuftige. Jeg unner ingen å miste noen av sine nære og kjære i trafikkulykker.


Men jeg unner heller ingen det å miste noen av sine nære som kunne vært reddet, uansett årsak. Jeg kunne godt tenkt meg til å se en statistikk som bygger sine tall på de som ikke overlever å vente i helsekøer. Og da kanskje sett hva de dør av. Jeg tenker, og det er bare i mitt hode, at det finnes sjeler rundt omkring i vårt langstrakte land som ikke får den behandlingen de har krav på i tide. Noen dør av sykdommen, fysisk eller psykisk sykdom. Andre dør kanskje for egen hånd fordi de ikke orker leve med smerter og utsikter til en langsom død.


Jeg har i hele mitt voksne liv ansett meg selv som en sosialist og hatt stor tro på at solidaritet mellom mennesker og grupper er viktig og riktig. Men det er vanskelig å se at solidariteten virker så lenge vi bor i ett av verdens rikeste land, men ikke har råd til å behandle mennesker så snart en tilstand oppstår. Vi har heller ikke råd til å bruke det beste av medisiner til den enkelte. Akkurat den påstanden kan jeg dessverre ikke faglig begrunne, men det er blitt meg fortalt at det for eksempel finnes en medisin mot Multipel Sklerose som gis til behandling til svenske MS pasienter, men som ansees som for dyr til norske pasienter.


Vi bor i ett av verdens rikeste land, men likevel blir det oppdaget flere tilfeller av muggsopp på isolatet på Radiumshospitalet (Lørdagsmagasinet TV2 01.01.11). Mugg sopp som kan være årsak til flere plutselige dødsfall der.

Vi bor i ett av verdens rikeste land, men har en veistandard som er av den dårligste kvaliteten i Europa. I 2010 ble det hevdet at ved å endre måten hele veiprosjektene ble styrt og gjennomført på , så kunne vi bygge mer veg for mindre kroner. Jeg har ennå ikke sett at noen av de som sitter med myndighet i landet har grepet fatt i den påstanden og sagt at dette er noe vi må gjøre noe med.... Bedre veger vil jo mest sannsynlig føre til færre trafikkdøde....

Vi bor i ett av verdens rikeste land og kjører i en av Europas dårligste bilparker. Men likevel legger vi på avgiftene slik at det å klare å skaffe seg en bedre bil som forurenser mindre blir en økonomisk utfordring som blir vanskelig å klare. Og fordi vi bor i dette langstrakte, vakre landet så er mange av oss avhengig av å ha bil for å kunne bidra til fellesskapet og være produktive.

Vi bor i ett av verdens rikeste land, men likevel må jeg sitte å se på TV at eldre mennesker, noens nære og kjære, ikke får den sykehjemsplassen de ønsker seg. De har lagt grunnlaget for at nettopp jeg skal få bo i ett av verdens rikeste land, men får ikke respekten de har krav på igjen for innsatsen sin. Noen av de vi ser på TV sloss og forsaket noe en gang for at vi skulle få beholde vår frihet.... men får ikke frihet til å velge hvordan de vil ha det i siste del av livet sitt.....



Jeg oppdaget nå at jeg kunne forsette slik i det uendelige, men får vel forsøke å stoppe før disse tankene tar fokuset helt bort fra paradokset over unødvendige dødsfall i landet vårt.
Det finnes mange fine ordtak og munnhell som ofte kan både gi en forklaring på at ting er som de er og som kan veilede en i livet. Et ordtak som faller inn i hodet mitt når jeg sitter her og mener ting om ting som jeg kanskje ikke har den største forutsetning for å mene noe om er det " å spare seg til fant". De tmå jo bety at man velger å ikke bruke de skillingene som skal til for å opprettholde en status som for eksempel betale det det koster når det koster, men velger å legge dem på kistebunnen istedet. Moralen i ordtaket må jo være at alt kommer med "renter", forfallet like mye som skillingen. Og det er når renta på neglisjeringen er større enn renta på skillingen at man SPARER SEG TIL FANT!!




Vi har lagt jula bak oss og noen har vel sett på Disneys "A Christmas Carol" om stakkars herr Scrooge som sparer seg rake vegen "Down there" - la det ikke gå samme vegen med ett av verdens riksete land!

1 kommentar:

  1. Nei vi må uansett bare håpe at døds statistikken går nedover i årene fremover og at det ikke plutselig snur.
    Ungdommer tror dem kjører skadefritt men dessverre nei.
    Godt nyttår alle sammen:-)

    SvarSlett