fredag 7. januar 2011

Jeg er så sinna!!!!

 

bål

Det må være noe galt, enten med meg eller systemet Norge! Det jeg vil klage på nå er strømmen vår. Tror Gubben og jeg har brukt mindre strøm siste kvartal i 2010 enn i 2009, men vi får likevel høyere regning….

Kraftselskapene skylder på lite nedbør og nedtappa magasiner. Skulle være forbudt å selge ut så mye strøm at magasinene kommer under ett minstemål. Blir jo hver vinter slik at vinteren nesten kommer som julekvelden på kjerringa når kraftselskapene skal forklare seg. Vi, Hvermansen og jeg, vet jo at vinteren kommer. Derfor har de som har mulighet til å fyre med ved skaffet seg dette. At ikke de som står for disponeringen av våre felles vannmasser klarer å tenke slik er for meg uforståelig. Men så er jo bare jeg lille meg.

Når man atpåtil får vite via media (TV2 Nyhetene) at Staten og kommunene i fjor tjente 51 milliarder på våre strømregninger og ennå ikke mener at det er over alle proposjoner, så kjenner jeg at jeg fyrer helt ned i skosålene. 51 milliarder blir i snitt 10.390 kroner pr innbygger bosatt i landet pr 1.oktober. Det er pinadø en hel del penger. Skjønner jo at ikke alle de avgiftene kommer fra enkelt individer, bedrifter har jo sin del. Men hvem betaler deres regning? Jepp, det er du og jeg det…. Er det privat sektor, så legges prisene på og er det offentlig sektor så økes skattene. Så åkkesom er det vi som sitter med regningen……

Det som stat og kommune tar inn i skatter og avgifter på strøm er 70% av regningen min. Det vil si at det er igjen 30% til selve strømmen, kraftlinjene og utbytte til selskapene, som herover forøvrig er av den romslige sorten.

“I Finansdepartementet viser de til at det er fri prissetting, og at det er lite de kan gjøre med det. Men når vinteren blir tørr og kald som nå, kunne ikke Staten da sette ned avgiftene en periode.

– For dette er vel en uventet ekstrainntekt for staten?

– Jeg er ikke enig i det. For nå vi kjøper mer strøm, kjøper vi mindre  av andre varer. Så momsinntektene blir det samme, sier statssekretær Roger Schjerva (SV) til TV 2 Nyhetene. “

 044.

Jeg setter inn et sitat fra TV2 sidene sakset 07.01.10. Der er det en vel utdannet mann som min gamle bestemor ville sagt, med årene på baken som svarer på en platt og heller dårlig måte. Denne mannen sitter som statssekretær i Finansdept. Det han ikke tar med i sin logiske tankerekke er at “de varene vi kjøper mindre av” ofte er varer som vi kan velge om vi vil ha – eller trenger å ha. Strømmen får vi gjort pokker så lite med!! Mange norske boliger er bygget uten noe alternativ til elektrisk oppvarming og da er det få valgmuligheter.

Vi, Gubben og jeg, investerte i varmepumpe for 5 år siden. Det var luft til luft systemet. Den gangen sparte vi inn litt på oppvarmingsutgiftene og brukte stort sett bare pumpa til oppvarming. Men ikke de siste årene. Hver dag fyres det opp 3-4 IKEA poser med ved her i stua, pumpa sørger bare for komfortvarme på morgenen. Likevel øker innbetalingene våre til vår kraftleverandør. Hva pokker skal man gjøre??

Nei, få opp master der det trenges. Sett gjerne opp ett par tre vindmøller på åkeren min. Innse at samfunnet, folk og bedrift trenger tilgang til kraft til en akseptabel pris. Innfør to-pris system slik at alle får et antall kilowatt timer til selvkost, slik at de overlever vinteren også økonomisk. Så kan vi ha en beskatning tilnærmet dagens på luksusforbruket. La forbrukerne slippe å stå med hatten i handa på NAV og be om hjelp – for vi vet jo alle at NAV har mer enn nok å gjøre uten strømregningene våre….

stortinget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar