fredag 1. mai 2009

1.mai og gratulerer med dagen til dere alle!

1.mai og arbeidernes dag. Hva betyr det egentlig? For meg er det en dag som er fin å bruke i hagen. For det er på våren at jeg er ivrigst på hagearbeid. 1.mai betyr også grilling, der vi forhåpentligvis kan nyte måltidet ute (sånn som i dag).

Det 1.mai engang var er det ikke lengre. Det er flere som kjører "Mjøsa Rundt" på motorsykkel enn det er mennesker i 1.mai toget. Er det fordi vi som arbeidere har fått det for godt? Er der ingne kampsaker igjen som favner den brede massen av arbeidere?
For min egen del er det vel noen kampsaker igjen. Jeg vil ha:
  • differensiert kvelds og nattetillegg i helsesektoren.
  • nattetillegg hele vakten.
  • fortrinnsrett til ledige vakter når stillingsbrøk er <100>

Jeg er ikke villig til å "kjempe" for 6-timersdag, økt kontantstøtte eller max.pris i barnehager...

På bygda kan også 1.mai være den store møkkdagen. Er dette riktig? Moralsk forsvarlig? Jeg mener at det er det. Hvorfor skal ikke Bonden, med god samvittighet, spre sin møkk dersom forholdene ligger til rette for det? Jeg tror at den Bonden som ikke trenger det, heller ikke gjør det. Og er det noe verre at Bonden gjør sitt arbeid 1.mai enn at jeg skal spise middag ute på byen og dermed indirekte stille krav til at servering og kokker skal jobbe 1.mai?

Nei jeg tror at 1.mai har blitt en disponibel fridag som kan brukes til det en måtte føle trenges.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar