lørdag 23. mai 2009

Nytt fra Østfronten

Det har vært stille fra meg noen dager nå. Det er vel egentlig ikke fordi jeg ikke har hatt noe på hjertet, men heller fordi det har vært stor arbeidsmengde. Men nå er jeg her igjen…

Må starte med å beklage til en god kollega, Torris! Det kan fort oppstå noe som kan ligne på misforståelser. Da jeg beklaga at TWL ble borte fra jobb, så var jeg ikke klar over at du skulle inn i din egen stilling igjen – det er klart jeg syns det er flott at du kommer tilbake!!! Men det er heller ikke like lett å vite hvem som fyller skoa til hvem – eller gjør et forsøk på det! Er jo ingen som klarer å fylle dine sko ;-)

Hva skal jeg mene noe om i dag mon tro?

  • Engler og demoner

Kan starte med kino jeg. ”Engler og demoner” har hatt Norgespremiere og jeg har ikke fått sett den! Jeg har egentlig hatt nedtelling til det, så jeg får prøve å legge det inn i løpet av uka som kommer. Lurer på om jeg klarer å få med meg ”Mannen i mitt liv” på den? Han har ikke lest noen av Dan Brown bøkene og da kan kanskje filmen bli kjedelig. Jeg fikk han med på ”daVinci koden”, og den syns han vel var slik ”passe”. En annen film som jeg teller ned til er ”Jenta som lekte med ilden” som har premiere 20.september. Der tror jeg at det er større sjanse for å få Mannen med. Han liket den første filmen, ”Menn som hater kvinner” godt. I tillegg har han bestemt seg (eller var det jeg?) for å lese de to andre Stieg Larsson bøkene i ferien. Både filmene fra Brown og Larsson bøkene syns jeg det var en fordel å ha lest bøkene først selv om filmene egentlig klarer seg utmerket selv.

  • VikingLotto

Det store denne uka har vært kjempepotten i Viking Lotto. Nesten 100 mill, ufattelig mye penger!! Sånn sett er det jo bra at den potten ble delt på tre kuponger, der den ene var et tippelag på tre stykk. Det er ”mange” som får glede av de millionene – som jeg for engangs skyld var med på å bidra til. Men så ble det slik at det var bare dansker som vant. Gratulerer til de heldige! Tenk om jeg hadde vunnet potten, eller delt den med to andre? Hva skulle jeg ha gjort med alle de pengene? Tror jeg hadde blitt litt kjip jeg. Hva mangler i livet mitt som de millionene kunne tilført? Egentlig ikke så mye. Jeg vet ikke om jeg ville sluttet å jobbe. Er liksom litt godt å dra på jobb også. Det jeg vet at jeg hadde gjort, ville jeg gjort i samråd med ”Pusongen”. Jeg ville handlet bolig i Trondheim, som hun kunne ”nedbetale” på via ”husleie”. Ikke for at jeg skulle være kjip, men for å prøve å omgå arveavgift. Veit ikke om det hadde funket, men lell. Ville vel vært fin bursdagsgave til henne til 26 årsdagen om noen dager? Så ville jeg, som de fleste andre, slettet vår egen gjeld. Kanskje jeg hadde forhandlet med ”Sjefen” og fått til avtale om ”landbruksperm” (har jo gård må vite). Så kunne jeg og ”mannen” reist litt ekstra. Jeg hadde til og med hatt råd til å betale vikarlønnen for dem….

  • Dømmes til delt omsorg..

Så tidligere i denne måneden, den 13., at Barneombudet og Regjeringen vil gå inn for at barn skal kunne dømmer til to hjem. Slik er det jo dessverre ikke i dag. Da må domstol med sakkyndige se bort i fra at fortsatt delt omsorg vil være det beste for barnet og dermed dømmer bort den ene av foreldrene og omgjøre denne og relasjonen til barnet til ett annen hver helg relasjon. Og i de tilfeller der samarbeid rundt barnet er årsak til at domstolene må ta hånd om saken vil det jo naturligvis bli vankeligere å samarbeide når den ene forelderen blir fradømt sin delte omsorg. En trenger vel ikke være rakettforsker for å se at konsekvensen av dette ikke er til det beste for barnet? Spesielt i de tilfellene hvor barnet er for ungt til å få uttale seg om sin egen skjebne. Jammen på tide at det kommer en slik lovendring! Og personlig så tror jeg at det er mange fedre ute i Norges land som er glad for det, og mødre som ikke syns at det er riktig. Jeg har en stereotyp tro på hvilken retning de fleste dommene går i, og det er ikke i fars favør. Er nok et tema dette som jeg sikkert kommer tilbake til…..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar