mandag 18. mai 2009

Syttende mai er vi så glad i.....tanker om MGP i år og til neste år!



Hipp, hipp hurra!!!!!
Gratulerer med dagen godt folk! 17. mai er på hell og det er vel på sin plass og oppsummere de siste dagene! Det var jammen godt å se at jeg hadde rett i mine spådommer for ett par ukers tid siden da jeg ”spådde” at MGP kom til å bli ”noe” som var verdt å se. Gutten vant han! Og det uten tvil!
Det var moro å se at han var like suveren under den internasjonale finalen som han var under den nasjonale. 16 ganger 12 og poeng fra alle land- det står det respekt av! I et slags retroperspektiv så er det moro å se at Alexander (jepp, jeg er på fornavn med han fordi han har tatt bolig i mitt indre øre) satte ”all time high” poengmessig, samtidig som vi vel har ”all time low” rekorden. Vi har vel klart å få både 0 og 00 poeng. Flinke gutten! Nå er baluba i gang. Og med det mener jeg på flere plan.



Synnøve ”Baluba” Svabø får pepper fordi hun intervjuet Stoltenberg, Giske med flere under poenggivningen. Skjønner ikke helt at det skal være problem for flere enn de som kommer i gruppen ”svaksynte”? Og jeg har inntrykk av at det er flere enn dem som klager. Syns det var helt greit og SE tallene falle inn samtidig som JEG fikk høre hva prominensen i landet tenkte der og da. Jeg syns også at Synnøve hadde fornøyelige kommentarer undervegs. Kan nok for enkelte virke som både sjikane og det som verre er, men helt i tråd med den figuren som fru Svabø har presentert på NRK gjennom tidligere program. Jeg er nok kanskje en av de får som ikke savnet Jostein Pedersen nevneverdig. Jeg syns Synnøve var herlig engasjert under poengutdelingen. Dette på en slik måte at mine forventninger ble pirret. Dårlig i hoderegning? Muligens, men det er jeg også..

Baluba!!!

Baluba er det også fordi nå skal alle tettsteder i Norge som har et samfunnshus som rommer mer enn 300 mennesker melde seg på i kampen om hvor finalen skal gå neste år. Det som irriterer meg litt når jeg skal reflektere over det temaet er at jeg for en gangs skyld syns at MGP skal gå i Oslo. Og at Oslo skal ha klåfingrene sine borti det meste som skjer i Norge irriterer meg langt inn i margen (dette har sitt utspring i WRC 2009). Hvorfor jeg vil ha MGP i Oslo er kun av en årsak – 17.mai! Mor Norge vil jo være fullt av tilreisende i forbindelse med MGP allerede ett par uker før 17.mai, og da få vise frem hovedstaden med Konge og familie på balkongen, tusenvis av barn med flagg og tusenvis av russ som ennå klarer å gå på beina ville jo nødvendigvis bli stas? Selv om det naturligvis også ville vært ”eksotisk” å la Verden se noen hundre feire nasjonaldagen ytterst ute på den nøgne ø i ett vær som ingen andre ville våget seg ut i annet enn på 17.mai.
Så har vi kampen om hvem som skal lede showet. Her blir det i alle fall baluba. Noen liker mora og andre liker datteren. Sånn har det alltid vært og vil fortsatt være. Hva skal man liksom legge vekt på når man skal mene noe om ”riktige” eller ”feil” personer? Jeg har i løpet av dagen kommet frem til mitt perfekte par til en slik jobb, og ingen av dem har sitt virke i NRK. Men så mener jeg heller ikke at det skal være det som er avgjørende for om de kan ta en slik jobb. NRK er alle nordmenns kanal, statskanalen, gjennom lisensen, og derfor har de ingen rett til bare å rekruttere innen egne kontorer.
Jeg mener at det kvinnelige medlemmet bør være Sissel Kyrkjebø. Hvorfor? Jo, for meg er det helt klart. Hun er internasjonalt kjent. Kan nok tenke meg at hun mestrer engelsk på en slik måte at vi kan føle oss trygge på at det ikke blir noe ”not only only”. Hun har respekt i musikalske kretser (det ser man på hvem hun har opptrådt sammen med). Hun har utseendet med seg, og det har jo tydeligvis vært et ”must” for kvinnene de siste årene). Og hun trekker tråden tilbake til vår første internasjonale finale i Grieghallen i ’86 der hun debuterte for verden. Den mannlige programlederen er et like naturlig valg sett med mine øyne. Det må jo bli Jahn Teigen. Han har GP erfaringen og en av bunnrekordene våre. Han må da vel mestre noe språk han også. Og litt kjent utenfor Norges grenser er han vel også? Mener å ha fått med meg at han hadde en musikalsk karriere i Israel for et halvt liv siden..

Uansett hvem som måtte få de ærefulle oppdragene så håper jeg de blir valgt for hva og hvem de er og ikke hvor de jobber. Anne Grosvold har vært nevnt, Skavlan likeså. I tillegg til Dorthe da....Mmmm- nei, nei, nei!!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar